Torsdag den 20. februar gennemfører 45 velforberedte skoleelever en formidlings-flash-mob på Vikingeskibsmuseet i Roskilde for museets besøgende. Iført deres formidlerkapper og udstyret med selvgjorte vikingeskrin og engelske gloser er de parate til at fortælle om vikingetiden til museets gæster.
Fint besøg af fremtidens historieentusiaster
Formidlings-flash-mob’en er skolens egen idé, og Vikingeskibsmuseet greb med kyshånd idéen om at lade skoleeleverne få mulighed for at teste al deres viden af på et live – og et måske musumsforvent – publikum:
”De to klasser fra Skolen på Grundtvigsvej har arbejdet med mange aspekter af vikingetiden gennem et intenst undervisningsforløb, hvor de har formået at inddrage mange forskellige fag i den samlede fortælling om vikingetiden. Eleverne har arbejdet med emnet i historie, dansk, engelsk, matematik, håndværk og design og Kristendom i et fokuseret forløb, der også inkluderede et besøg på Vikingeskibsmuseet, hvor klasserne deltog i et af vores grundforløb”, fortæller Kathrine Noes Sørensen, leder af Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet, og fortsætter:
”Vi glæder os utrolig meget til at opleve deres fortællinger i Vikingeskibshallen blandt de originale vikingeskibe. Det er en virkelig stor glæde, at elever og lærer på den måde inddrager Vikingeskibsmusset i deres undervisning og vi ser frem til at blive inspireret af eleverne, der repræsenterer de kommende generationer af museumsbrugere, historieentusiaster og –formidlere”.
Fortællinger om vikingernes hverdagsliv, samfund og muligheder i livet
Eleverne har hver især forberedt en vikinge-person hjemmefra, som er omdrejningspunkt for netop deres fortælling om vikingetiden og dermed er ikke én fortælling den samme.
Vikinge-personen er skabt ud fra den viden, eleven har fået gennem undervisningen hjemme på skolen, og reflekterer elevens betragtninger om en fiktiv vikings livsgrundlag, erhverv, religion og muligheder i livet.
Inden eleverne starter deres fortællinger, ifører de sig deres hjemmelavede formidlerkapper. Kapperne er dekoreret med farvede bånd, som eleverne har fremstillet efter gamle fletteteknikker. De medbringer også et lille skrin, der indeholder brochurer, der indeholder information og illustrationer om den vikinge-person, der er grundlaget for deres fortælling om vikingetiden.
Der er fortællingerne til alle - også turisterne
De 45 elever vil være placeret forskellige steder på museets område og vil cirkulere rundt, så de kommer i kontakt med så mange museumsgæster, som muligt.
Eleverne formidler sammen to og to. Interesserede tilhørere kan tage en af de selvproducerede brochurer med sig hjem og læse mere, og der er endda elever, der har forberedt sig på at kunne fortælle om vikingerne på engesk så Vikingeskibsmuseets mange internationale gæster også kan få glæde af elevernes store viden om vikingetiden og deres smittende entusiasme for historien. De elever, der også fortæller om deres viking på engelsk, er udstyret med et lille flag.
Historie er ikke bare ét fag
Skolen på Grundtvigsvej har arbejdet med emnet vikingetiden på tværs af mange fag, og på den måde giver projekter af denne type eleverne mulighed for at tilegne sig viden om en historisk periode gennem mange forskellige læringsformer, lige fra det rent boglige til det håndværksmæssige. På den måde er projektet med til at skabe en bevidsthed om, at historie ikke ’bare’ er et fag med årstal og fakta, men rent faktisk er en vej til at komme tættere på fortællinger om mennesker og levet liv på en vedkommende og nutidsrelevant måde.
Vikingetiden i matematik - kan man det?
- Historie: I historie har eleverne opbygget en faktabank om vikingetidens samfund og socialstruktur. Den viden de har indsamlet, har dannet baggrund for aktiviteterne i de øvrige fag, blandt andet som basis for deres ’viking’ i danskfaget.
- Dansk: Eleverne har arbejdet med tegneserierne Valhalla og beskrevet deres ’viking’. De har også arbejdet med grafisk udtryk og layout til brochurerne om deres 'viking'.
- Matematik: Her har eleverne arbejdet med rumfang og forståelsen af dette. De havde derefter opgaven at fremstille et skrin med et rumfang på mellem 3500-4500 cm3. For at løse opgaven har de målt og regnet for at kunne bygge et vikingeskrin i pap.
- Håndværk og design: Her har eleverne arbejdet med gamle håndværksteknikker i forhold til udsmykning og tekstildekoration. De har blandt andet ’slentret’ farvestrålende uldbånd til deres fortællerkapper og broderet spænder med runer til kapperne.
- Billedkunst: Med udgangspunkt i deres viden omkring vikingetidens tøj, farver og socialstatus, har eleverne tegnet deres ’viking’. De har haft tegnemodeller til deres rådighed. Tegningerne fungerer som forside til deres brochure.
- Kristendom: Eleverne har lært om Nordisk mytologi og asetro og hørt om indførelsen af kristendommen i Danmark. De har også arbejdet med sammenligning af skabelsesberetningerne i biblen og i den nordiske mytologi.
Fakta om Formidler-flash-mob'en torsdag den 20. februar 2020 kl. 10.30 - 11.30:
Formidler-flash-mob'en er forberedt af elever fra 4. og 5. klasse fra folkeskolen Skolen på Grundtvigsvej, der ligger i Frederiksberg Kommune.
Fortællingerne forgår i Vikingeskibshallen på Vikingeskibsmuseet i Roskilde torsdag den 20. februar 2020 kl. 10.30 - 11.30.
Eleverne har forberedt hver deres vikinge-person, som de præsenterer for museets besøgende.
Nogle af eleverne har forberedt dele af præsentationen på engelsk, så de kan præsentere for museets udenlandske turister.
Der deltager i alt 45 elever.