Den hårde vind og urolige sø, vi i det seneste halvandet døgn har sejlet i, har givet de første tilbagemeldinger på de afstivninger, vi har udført på Havhingsten henover vinteren. Umiddelbart virker forstærkningerne efter hensigten. Skibets fleksibilitet er blevet mere jævnt fordelt gennem hele skibet. Områderne ved agter- og forstavnen bevæger sig ikke så meget og så uroligt som sidste år. Enkelte af de nye kiler har dog bevæget sig ud af trænaglerne i essingen - som sidste år. Et enkelt sted i forskibet har den langsgående forstærkning, stringeren, dog løsnet sig fra bordplankerne. Når vi forstærker skibet et sted, viser nye svagheder sig andre steder.
Natten til mandag havde det nye rortov af hamp givet sig så meget, at vi skulle stramme beviklingen om rorskottet. Det var kun muligt, hvis skibet lå stille! På grund af den hårde vind valgte vi at montere nødrorsystemet - en kædetalje der trækker i rortovet - fordi det kunne monteres, mens vi sejlede.
Brugte vikingerne tov eller en vidje af træ til at fæstne roret til skibet? Det system vi p.t. har på Havhingsten, virker i hvert fald ikke optimalt, fordi der er grænser for, hvor meget vi kan stramme tovet op med kiler.
Af sikkerhedsmæssige årsager har vi monteret otte moderne lænsepumper i skibet. Det er dragrummets tjans at pumpe, så længe vi bare benytter os af et par pumper. Skibet bliver lænset en gang i timen; på den måde kan vi holde styr på, om mængden af vand i skibet øger eller falder. Det seneste halvandet døgn har vi pumpet 2-300 liter vand ud af skibet i timen. Vandet kommer ind ad årehullerne, selv om der er klapper i, og fra vantgennemførslerne i skroget, når skibet lægger sig ned eller hugger i søen. Endelig kommer der også røgvand og regnvand ind.
Da vi lagde til kaj i morges pumpede vi - og vil gøre det igen midt på dagen, så ser vi om der er kommet lækager i skroget.
Dagen i Kristianssand skal gå med at tjekke skibet op - så vi er klar til at gå over Nordsøen... en af dagene.