Her kan du læse de seneste dagbøger på Havhingstens togt frem mod Dublin.

Provianten klar til turen over Nordsøen.

2007-07-12

Hvor meget mad har vi med? Vi medbragte 705 kg proviant og 942,5 l vand på Havhingsten, da vi stod ud fra Roskilde d. 1/7. Dér foruden har vi et lager af fødevarer på følgeskibet "Cable One", som vi har tæret lidt på - primært rugbrød, nescafe, æbler, nutella, sirup og vacuumpakkede kødvarer, som skal bruges nu.

Efter 11 dage, hvoraf de 8 har været i land, har 61 mennesker fortæret en del. Vi har benyttet os af muligheden for at låne en bil og køre i et supermarked for at indkøbe ny proviant, så vi nu medbringer 650 kg på turen over Nordsøen.

Akrobatik under dørken. Det er ofte et heldagsprojekt for 3-4 mennesker at proviantere til Havhingsten. 2-4 t med selve indkøbet, dernæst registrering af fødevarer og mængder og endelig fordeling af varer til de 6 rum (grupper) og stuvning af den fælles proviant under dørken. Den sidste opgave kræver oftest at hele lageret af madvarer "graves" op fra skibets bund under udførsel af indviklede akrobatiske øvelser. Alt skal pakkes ekstra forsvarligt og særdeles vandtæt, for blot et lille hul på en pose kan give ødelagte fødevarer. I går havde vi således fornøjelse af at der var gået hul på en pose pastaskruer. Så er det helt ned i bunden og samle alt op, for fordærvede fødevarer, der ligger og svupper rundt er ikke en god ting.

Hvad spiser vi til søs? Morgengrøden er det daglige faste indslag. Af 18 liter vand + 10 liter grovvalsede havregryn+müsli koges en solid grød, som indtages med smør, sirup, rosiner, peanuts, kanel el. marmelade. Den gir varme, energi og næring og er med til at holde maveni orden. Vi har 48 kg grødblanding med til de næste 7-10 dage.

Frokosten er groft rugbrød, som vi har fået specielt fremstillet (og doneret) fra Kohberg. Vi har 90 pk á 18 skiver med til en uge. Pålæg er typisk konserves som leverpostej, makrel i tomat, tun m.m., røget, tørret kød, spegepølse, humus. Friske agurker og tomater får vi nå vi er i land og 1-2 dage efter, da de har begrænset holdbarhed under vores forhold. Mælkeprodukter ligeså, men vi har dog myseost og smør med. Tilbehør som mayonaise, remoulade og andet, der kan give variation er meget populært. Folk spiser en del fede ting. Sandsynligvis fordi kroppen bruger megen energi på at holde varmen, når man er udendørs døgnet rundt - også selv om vi konstant er pakket ind i vores varme uldtøj.

Aftensmaden, vi har med til turen over Nordsøen er flg.:

Pølser - kartoffelmos m/ bladselleri og frysetørret persille - blomkål (spises i magsvejr, dvs. så roligt vejr, at man kan snitte grønt). Bayonneskinke + pasta el. ris/ dåsegrønt, evt. hvidkålssalat (magsvejr) Færdiglavet thaisuppe + tørret kød + polarbrød (meget lækkert norsk produkt - smager som knækbrød, men er blødt og luftigt) (møgvejr) Kartoffel-porresuppe (pulver) tilsat friske porrer, tørret kød + polarbrød (møgvejr). Skipperlabskovs (dåse) + rugbrød. 3 x Dry Tech Tur-mad. Aluminiumspose m/ frysetørrede færdigretter, der blot skal tilsættes vand. Spises af posen (Absolut møgvejr). Dertil 20 kg tørret, røget oksekød og 18 kg loganbrød, som også er overlevelsesmad. Loganbrød består af groft mel, sirup, smør, tørrede frugter og nødder, chokolade og kokos. Det er en slags meget koncentreret blanding af grovrugbrød og frugt/nøddekage. Kan holde sig flere måneder, smager godt og man skulle efter sigende ikke blive træt af det.

Mellemmåltider. Dertil har vi 44 kg gulerødder og 36 kg æbler - det er kun 4-5 stk af hver pr. pers. pr. uge, men vi har ikke plads til mere. Ideelt set burde vi have min. 1 gulerod og 1 æble pr. pers. pr.dag. Det er ofte den forfriskning, der gør en stor forskel i vebefindende til søs, og ved kvalme og søsyge, er det noget af det, man bedst kan få ned. I vores såkaldte "Natkasse" har vi kaffe, the, kakaodrik, suppe- og bouillonpulver, kiks, chokolade, rosiner, peanuts, frugtstænger, bolsjer, lakrids m.m. Natkassen + det fortsatte forsyning med varmt vand hjælper med til, at man kan holde varmen, energien og humøret oppe. Men det gør selve sejladsoplevelserne og kammeratskabet ikke mindst, og det er nok overvejende sidstnævnte, der driver værket. Maden sørger bare for, at "maskinerne" kører og at det blir sjovere og mere behageligt.

Vi er klar.... nu vil vi bare gerne snart af sted.

Solvej.


Oprettet af Solvej Lyng Jørgensen