Dagen i land blev brugt til at efterse skibet.
- Rorvidjen blev bundet op og strammet op i hullerne i rorskottet. Igen (se i øvrigt Havhingstens hjemmeside, hvor du på forsiden kan klikke ind på ’stig om bord’ og ved at klikke på ror kan se, hvordan rorsystemet på Havhingsten fungerer). Nu er rorsystemet igen klar til sejlads uden nødsystemet med kædetaljen. - Akslen til hjulet i mastetoppen er blevet smurt med oksetalg, så hjulet ikke slider på akslen, når det er belastet, når sejlet er oppe. - Rakken, der holder råen og sejlet ind til masten, er også smurt med talg – ellers skamfiler den masten. Specielt når sejlet er rebet (formindsket) og det kun bliver hejst godt halvvejs op på masten, tryken rakken hårdt mod masten. Her skal der hales godt bagud i rakkenedhalet – så bliver trykket på masten formindsket. - Alle bundstokke er efterset, specielt kilerne og tværnaglerne er tjekket, for at se om gårsdagens sejlads og skrogets bevægelser har påvirket dem. De var alle upåvirkede og ok. - Stringeren i forskibet blev tvunget på plads igen, og nye kiler blev sat i for at holde den inde. - Skibet blev lænset, da vi kom ind i nat, og igen her i eftermiddag. Der kommer ikke vand ind i skibet, når det ligger stille, hvilket betyder, at de 2-300 liter vand vi lænsede ud under sejlads, alene var det vand, der kom ind, når skibet krængede og årehullerne kom under vand. Havhingstens skrog er altså helt tæt.
Onsdag den 4. juli 2007
I dag har vi roet og krydset (sejlet op mod vinden) og vi blev slæbt af ’Cable One’.Slæbetovet sidder fast omkring masten og går videre frem til forstævnen, hvor den ligger løst mellem pullerterne. På denne måde trækker vi meget nænsomt i skroget, selv om skibet går op og ned i søen. Det fungerer godt.