Her kan du læse de seneste dagbøger på Havhingstens togt frem mod Dublin.

Vagtsystemerne på Havhingsten

2007-07-25

Når vi er på togt med Havhingsten er det nødvendigt med nogle vagtsystemer så mandskabet ved hvornår de har frivagt og hvornår de er i ”tjeneste”. Det er klart at hensynet til skibet og sejladsen kommer i første række. Når det er nødvendigt må alle tage en tørn med. Vagtsystemet under sejladsen gør det muligt at folk kan få sovet og hvilet sig. Der kan kun skaffes rigtige sovepladser til halvdelen af besætningen. De øvrige skal kunne manøvrere med sejlet og hvad der ellers er nødvendigt, dog ikke mere end at natsejlads med sovning altid foregår på samme halse. Hvis vi skal krydse vil det blive en alt for urolig sejlads med risiko for at trampe på de sovende. Medmindre sejladsen er lige en plat læns, vil vi altid gå på den ene hals, dvs. at skibet ligger lidt højere i luv side, vindsiden, og i denne side breder vi årerne ud over tofterne så vi får en slags gulv fra for- til agterskib med plads til 16 – 17 m/k’er. De øvrige 13 – 14 sover på dørken i henholdsvis for- og agterskib. Vagtmandskabet sidder i læ side ved deres poster. Nævnt fra forskibet; udkig, boline, hals, midtskøde, hævetove, priere, nedhal, drag, skøde og selvfølgelig løftingen, hvorfra skibet navigeres og styres.

Styrbord bagbord vagt

Mandskabet er opdelt i et styrbords og et bagbords hold sådan at vi er en halv besætning på hver. Hver person har sin faste plads og tofte at sidde på. Under toften er der surret en sæk med redningsdragten og plads til en paksæk med kun det absolut nødvendige personlige udstyr og regntøj, resten er stuvet under dørken. Dem som sidder i styrbord er styrbords vagt og ligeså med bagbord. For at holde styr på sin frivagts hvile/soveplads bytter man lige over med den makker som har samme plads i modsatte side. Vi kalder det for ens ”sove buddy”. Døgnet er opdelt i 7 vagter. Kl 24 til 4 hedder hundevagten. Herefter er det dagvagt fra 4 til 8, formiddagsvagt 8 – 12, eftermiddagsvagt 12 – 16. Herefter to korte vagter kaldet 1. og 2. plat, hver på 2 timer. Dette for at vagtskiftet kan forskydes over to døgn så man ikke får den samme vagt hele tiden. Er der gået længere tid i havn / for anker, bestemmer skipper hvilken vagt som skal starte når vi lægger ud for årer eller sejl.

Ankervagt

Ved ankomst til ankerplads / havn træder et andet vagtsystem i gang, ankervagten. Den går på omgang mellem de 6 rum vi er inddelt i ombord; forskib, hals, midtskib, drag, agterskib og løfting. Vagten starter principielt kl. 8 morgen og slutter den efterfølgende dag ved samme tid. Men selvfølgelig altid når ankeret er sat eller vi er gået ind til kaj. Opgaven er som ordet siger at se efter om ankeret holder eller ved kaj om fortøjningerne er iorden. Det er især vigtigt i dårligt vejr og ikke mindst i havne med kraftigt tidevand. Herudover har ankervagten en række praktiske opgaver med at sætte skibsteltet op, opsætte vores plancher og fortælle folk om vores skib og sejlads. Der skal også holdes orden ombord og sættes vand på gasblusset til morgenmaden; havregrød og kaffe / te.


Oprettet af Claus Laage-Thomsen