Her kan du læse de seneste dagbøger på Havhingstens togt frem mod Dublin.

Uddrag af logbogen, fredag den 13. juli

2007-07-13

Vind på Lindesnes Vest 11 m/sek

Planen er at krydse os mod Lista for at fange den sydøstlige vind der erlovet vest for Lista

Kl. 8.57: Afgang Båly havn, Vind V 3 m/sek, solskin Tusind tak for gæstfriheden til Jarle og Anne Tone I Garnbua!

Kl. 10.00: Lindesnes fyr tværs. Vind V 8 m/sek - perfekt vind til at krydse i!

Kl. 11.00: Vinden øger til 10 m/sek. Vi sætter nederste reb.

Kl. 14.00: Tredie vantnål i bagbord knækker og den skiftes.

Kl. 18.00: Vagtskifte. Grøntsagssuppe og saltet kød. Det bliver skyet. Ny vejrmelding siger at SØ-vinden først kommer ved 3-4 tiden i nat. Meldingen siger SØ 13 m/sek drjende S om formiddagen, senere SV - stadig 13 m/sek og masser af regn hele formiddagen. Vi beslutter at gå ind i Lista havn og sejle videre i morgen klokken 7.00.

Kl. 19.30: Vi bjærger sejl og ror ind.

Kl. 19.53: Vi er i havn, teltene sættes op og vi flytter rundt på noget af ballasten da skibet er forholdsvist læ-gerrigt på bidevind.

Planen for i morgen: Afgang klokken 7.00 mod Stavanger området hvor vi vil vente på gunstig vind til at krydse Nordsøen

Set agtenfra

Af: Troels Nielsen

Efter længere tids lediggang i Båly er vi nu atter undervejs.

Den 13. juli sejlede vi fra Båly til Lista havn. Den kortest mulige sejlbare distance mellem de to havne er ca 23,1 sm. Vi brugte i alt 11 timer og 52 minutter på rejsen, hvilket giver en gennemsnitlig rejsehastighed på kun 1,94 kn. Ikke meget når man sammenligner med de godt 7 kn vi opnåede mellem Roskilde og Kristianssand.

Forklaringen er naturligvis at vi størstedelen af vejen (16,8 sm) måtte krydse os frem mod vinden. Og resten af vejen også sejlede på ugunstige kurser. Vi lavede 4 forholdsvis lange krydsben (3 vendinger) og måtte derfor tilbagelægge en meget længere strækning (39,9 sm) for at avancerer disse 16,8 sm. Krydset varede i alt 9 timer og 8 minutter, hvilket resulterer i en effektiv hastighed direkte mod vinden på 1,89 kn. Denne størelse kaldes også VMG (Velosity Mate Good) og er et af de nøgletal man bruger for at karaktericerer en sejlbåd. Mange faktorer spiller ind for hvor stor VMG man kan opnå. Når vinden øges sejler båden stærkere og dermed opnås også en højere VMG, dog kun indtil en vis grænse, som normalt vil være det punkt , hvor det første gang bliver nødvendigt at rebe sejlet (=mindske sejlarealet). Vindstyrken lå mellem 7 og 11 m/s. På krydset sejlede vi i ca 90% af tiden med 1 reb i sejlet (altså ca. 93 m2 ud af de i alt 112 m2 vi har til rådighed). Også søens (bølgernes) størrelse og retning har stor betydning for krydset. Bølgehøjden er vurderet til at ligge mellem 1 og 1½ meter over hele krydset og er karakteriseret som ”Mindre bølger med hyppige skumtoppe” eller ”Middelstore langagtige bølger med mange skumtoppe, evt. skumsprøjt.” Og søen kom ind skråt forfra, og var mogle gange så kraftigt at man følte at båden kortvarrig gik i stå eller eller gik tungt når den gik ind i søen. Effektivt (beholden kurs) har vi som gennemsnit for dagen sejlet 63° til vinden. Bemærk at der i dette tal er taget højde for afdriften, da denne beregningen er foretaget alene på grundlag af GPS sporene.

Afdrift skyldes både søen (bølgerne), havstrømme og vindens pres på sejl, skrog og rig. Da Havhingsten ikke i modene forstand har køl, er afdriften naturligvis væsentlig større end på moderne sejlbåde (kølbåde), men den er dog næppe størren end på en 18-1900 tallets skonnerter. Vi har registrret både styret og beholden kurs på forskellig vis, således at nærmere analyser senere kan foretages. På dette kryds ser det (foreløbigt vurderet) ud til at afdriften har ligget på 10-15°, hvilket ikke forekommer usædvaneligt for skibstypen. Der er altså styret ca 50° til vinden.

Ifølge DMI’s prognose skulle der efter kl 12 være en svag (under ½ knob) medgående støm vest for Lindenæs fyr. Vi måler både skibets fart over grunden og gennem vandet, men instumenterne er næppe i stand til at måle så svage strømme tilstrækkeligt præcist. Selv en svag strøm vil imidlertid have meget stor betydning for den opnåede VMG (her vil en ½ knob med eller mod strøm betyde at VMG reelt ligger mellem 1,4 og 2,4 kn). Efterfølgende detail analyser må baseres på mange flere målinger og suppleres med vejropservationer for farvandene. Under sejladsen konstateredes at båden er noget lægerrig, navnlig på bagbord halse (vi har ikke umiddelbart nogen god forklaring på at lægerrigheden er mest udtalt på bagbord halse). Det besluttes derfor at ændre skibets trim. Da vi kommer i havn foretages en beskeden trimændring ved at flyttes stenballasten ca, et rum frem, efterfølgende sejladser må vise om det har hjulpet og om det er tilstrækkeligt.

 


Oprettet af Carsten Hvid