Forhåbentlig brænder solen igennem i løbet af dagen, så de kan komme videre nord på. De kan dog risikere at måtte blive endnu en dag på Fiskenæsset, hvis tågen ikke letter.
Indtil videre har de vasket op og gør nu klar skib så de er klar til at tage afsted så snart der er en bedre sigtbarhed.
Udover det tågede vejr går det godt med både besætning og båd.
Der var en del småting der skulle ordnes i går, så besætningen fik noget for hånden. De fik fyldt vanddunke op, slået kilerne efter og lavet nogle generelle småreperationer og fik ladet batterier op, både til ipads og telefoner og skibets navigationsudstyr; VHF, IAS og lanterner.
Der sidder solceller på skibet, så navigationsudstyret kan få strøm når de er til havs, men når de er på land, fylder de batterierne for en sikkerheds skyld.
Da besætningen var færdige med deres gøremål, blev de inviteret til sølvbryllupskaffemik hos nogle lokale. Meget festligt!
Udstyr på Skjoldungen
For at finde vej har vi:
Magnet kompas, papir-søkort, to håndholdte GPS'er og en iPAD med G4 satellitkommunikation og App'en iSail der viser skibets position.
For at være synlige har vi:
Lanterner: lovpligtige side og agterlanterner, kombineret med en rød, grøn og hvid sejlskibslanterne i toppen af masten.
AIS (automatisk identifikations system): Her har vi indtastet Skjoldungens MMSI nr.(Det er skibets CPR nr.), antal ombord, skibets længde og bredde, fart og kurs over grund. Andre skibe, der har dette system, kan se disse oplysninger på deres navigationsudstyr, og vi kan se andre skibes oplysninger. Specielt deres fart og kurs over grund interesserer os.
Til kommunikation har vi:
VHF-radio: til at kontakte andre skibe og havnemyndigheder. Denne radio rækker 50 km. Vi har en stationær og én håndholdt VHF radio i skibet.
Satellittelefon: til at komme i kontakt med Vikingeskibsmuseet og Aasiat Radio
Mobiltelefoner