Åledrivkvase
Bådebygger Ture M Møller har stået for byggeriet af Kvasen. Han har fået hjælp fra andre bådebyggere: Hanus Jensen, Simon Day Larsen, Birger Andersen, Martin Dael og bådebyggerlærling Erik Jochumsen.
Her på siden kan du følge byggeriet i alle faser og finde baggrundsviden om Åledrivkvaserne. På museets bådeværft kan du hver dag i museets åbningstid, følge byggeriet på tætteste hold.
Klik på billederne for at forstørre dem.
Historie og baggrund
Læs om Åledrivkvasens historie og baggrunden for at vi bygger en kvase på museets bådeværft.
På bådeværftet, ved siden af byggeriet, findes en større udstilling med fine billeder og gode forklaringer.
Dæk, ror, ruf og diverse aptering
Når båden er klædt op og spanterne lagt i er vi kun nået halvvejs. Drivkvasen skal have sværd og ror, dørk, bjælker, dæk, køjer, kister, beslag og mange andre dele skal fremstilles og passes til.
Bemaling, sejl og rig
Drivkvasen er malet med linolie, rundholterne er gran og sejlet er ClipperCanvas
Vil du vide mere om byggeriet af Åledrivkvasen?
Du kan købe bogen Åledrivkvaser. Bygning af en traditionel fiskerbåd fra Fejø af Morten Gøthche (2015) i Vikingeskibsmuseet museumsbutik.
Bogen kan også bestilles online ved at skrive til butik(at)vikingeskibsmuseet.dk
Film: Åledrivkvasens baggrund og historie
Åledrivkvasen er en klassisk, dansk, klinkbygget båd, bygget til at drive sidelæns med et udspændt vod, til fiskeri efter ål. I den lille film herunder fortælles om drivkvasens historie.
Film: byggeriets første faser
I filmen her, følger vi byggeriets første faser, hvor køl og stævn rejses, planker skæres op på savværket og monteres om skabelonerne. Åledrivkvasen tager langsomt form.