Åledrivkvase

Bådebygger Ture M Møller har stået for byggeriet af Kvasen. Han har fået hjælp fra andre bådebyggere: Hanus Jensen, Simon Day Larsen, Birger Andersen, Martin Dael og bådebyggerlærling Erik Jochumsen.

Her på siden kan du følge byggeriet i alle faser og finde baggrundsviden om Åledrivkvaserne. På museets bådeværft kan du hver dag i museets åbningstid, følge byggeriet på tætteste hold.

Klik på billederne for at forstørre dem.

Historie og baggrund

Læs om Åledrivkvasens historie og baggrunden for at vi bygger en kvase på museets bådeværft.

På bådeværftet, ved siden af byggeriet, findes en større udstilling med fine billeder og gode forklaringer.

» Læs mere...

Materialer

Materialerne til Åledrivkvasen er nøje udvalgte.

» læs mere ...

Køl og stævne

Køl og stævne bliver tildannet og rejst.

» læs mere ...

Bordplanker

Bordplankerne i Åledrivkvasen er fremstillet i egetræ.

» læs mere ...

Spanter

Spanterne på den nye Åledrivkvase er fremstillet af krumvokset egetræ.

» læs mere ...

Dæk, ror, ruf og diverse aptering

Når båden er klædt op og spanterne lagt i er vi kun nået halvvejs. Drivkvasen skal have sværd og ror, dørk, bjælker, dæk, køjer, kister, beslag og mange andre dele skal fremstilles og passes til.

 »læs mere 

Bemaling, sejl og rig

Drivkvasen er malet med linolie, rundholterne er gran og sejlet er ClipperCanvas

» læs mere

Søsætning og oprigning

Den 1. juli blev drivkvasen søsat.

» læs mere