Bordplanker til Åledrivkvasen
Denne åledrivkvases bordplanker bliver fremstillet i eg. Men det var også normalt at bruge fyr og lærk til bordplanker.
Klik på billederne for at forstørre dem..
Den båd, vi skal bygge, skal have næsten samme form som en ældre åledrivkvase. Den gamle båd er både smuk og velsejlende, så vi bygger den nye båd efter opmålinger af den gamle åledrivkvase.
Opmålingstabellerne bruges som udgangspunkt til at fremstille de skabeloner, bådebyggerne skal bygge den nye båd ud fra.
Simon sætter den næstsidste byggeskabelon op i agterenden.
Åledrivkvasen er klinkbygget (plankerne uden på hinanden) og ikke kravelbygget (plankerne ovenpå hinanden), som det kunne se ud til på skabelonen. Skabelonens form beskriver den linie, der følger de inderste overkanter af de klinklagte bordplanker.

1. bord agter er på.
Bordplankerne skal passes så godt sammen, så de, uden brug af lim eller gummi, bliver vandtætte. De klinkes sammen med kobbersøm.
På de gamle åledrivkvaser var der ydermere gjort plads til (en nod), at der kunne slåes en tynd bomuldstråd ind mellem plankerne, udefra. Det gør vi også, så er båden altid tæt, også efter den har stået på land, vinteren over, og tørret ud.

Bordet håndhøvles for at fjerne kutterslagene fra tykkelseshøvlen. Og landet (overlappet mellem plankerne) høvles og gøres klar til det næste bord.